دست نوشته های یک دانشجو

هر دانشجویی تو دوران دانشجویی اش یه سری اتفاقاتی واسش میفته که می‌تونه جالب باشه.

دست نوشته های یک دانشجو

هر دانشجویی تو دوران دانشجویی اش یه سری اتفاقاتی واسش میفته که می‌تونه جالب باشه.

این وبلاگ صرفا جهت دست نوشته های هفتگی ایجاد شده

بایگانی

نحوه درست نشستن پشت سیستم

يكشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۲۸ ق.ظ
اگر شما هم جز اونایی باشید که بر حسب شغل یا رشته‌تون با کامپیوتر و لپ‌تاپ سروکار زیادی دارین، راه رو درست اومدین! این مطلب برای شما مناسب خواهد بود.
 
در دراز مدت وقتی زمان زیادی نادرست پشت سیستم می‌شینید، بعضا دیسک گردن، آرتروز، درد شدید مچ، درد کمر و یا حتی تنگی نفس هم به سراغتون میاد و اگر خیلی خوش شانس باشید قبل از اینکه چنین بلایی سرتون بیاد مطلبی مشابه این رو دیده باشین و بهش عمل کرده باشین!
 
 
خب کار با کامپیوتر تقریبا یه مسئله ضروریه و اکثرا هم با اون سروکار داریم. یا باید به کلی کنارش بذاریم که طبیعتا امکانش نیست، و یا باید این مشکل رو یه جوری حلش کنیم.
 
اما راه حلش چیه؟
 
بعضا دیده شده طرف فقط واسه اینکه زورش میاد از زیر پتوی گرم و نرمش بلند شه، لپ تاپ رو میاره تو تخت خواب رو شکمش میذاره، سرشو تکیه میده به بالش و با ایجاد زاویه قائمه صورت با لپ تاپ، ازش استفاده می‌کنه :/
خب اینکه آرتروز گردن و گردن درد نوش جونش :)
 
در زیر نکاتی رو بررسی می‌کنیم که با رعایت این موارد تا حد زیادی از آسیب‌های جسمانی ناشی از پشت میز نشینی در امان خواهیم موند.
 
۱ - تکیه گاه مناسب
 
با تهیه یه صندلی که تغییر ارتفاع، حالت و شیبش به راحتی قابل تنظیم باشه، می‌شه تا حد زیادی از وقوع کمردرد جلوگیری کرد. در حالت استاندارد، بهتره که زانوها کمی از ران پایین‌تر و همچنین کف پا روی زمین قرار بگیره. حتی می‌تونید به عنوان تکیه‌گاهی برای پا، از زیرپایی هم استفاده کنین.
 
اگر صندلی‌‌تون با ستون فقرات شما منطبق نیست، می‌تونید با استفاده از بالشتک‌ پشتتون رو پر کنین.
 
۲ - تنظیم صندلی
 
صندلی‌‌تون رو جوری تنظیم کنین که موقع کار با صفحه کلید و موس، مچ‌ها و ساعدتون همراستا با سطح زمین باشه و همچنین باید آرنج‌هاتون روی دسته صندلی قرار بگیره. موقع کار کسی حواسش به شما نیست، پس باکلاس بازی رو بذارین کنار و هنگام کار پاهاتون رو روی هم نندازین و تحت شرایط سخت کار نکنین :)
 
۳ - قرار گیری صفحه مانیتور در محل مناسب
 
باید چشم شما و بالای صفحه مانیتورتون در یک راستا قرار بگیره تا وقت کار کردن با سیستم مجبور به خم کردن گردن نشین. صفحه نمایشتون باید مستقیما روبروی شما باشه.
 
 
۴ - تنظیم محل قرارگیری صفحه کلید
 
صفحه کلید باید حدودا 10 تا 15 سانتی متر از لبه میز فاصله داشته باشه تا وقتی که تایپ می‌کنین مچ‌ها اون‌جا قرار بگیره و استراحت کنه.
 
 
۵ - کار با موس
 
موس تا حد ممکن باید نزدیکتون باشه و برای استفاده از اون، نباید دستتتون رو تا اون‌ طرف میز دراز کنین! نکته بعدی درباره استفاده از موس اینه که از صفحه‌های زیرموس (به اصطلاح موس‌پد) استاندارد استفاده کنین.
موس‌پدهای استاندارد، یه برآمدگی دارن که باعث میشه وقتی فرد موس رو روی اون قرار میده و باهاش کار می‌کنه، دستش رو روی اون قسمت قرار بده و این به صاف نگه‌داشتن و درد نگرفتن مچ کمک می‌کنه. توصیه میشه اگر با موس زیاد کار می‌کنید یکی از این موس پدها رو تهیه کنید.
(به زودی مطلبی راجع به آموزش ساخت یه موس‌پد زیبا، در وبلاگ قرار خواهم داد;) )
 
 
یکی دیگه از مشکلات کسانی که زیاد با موس وکیبورد سروکار دارن، سندرم تونل کارپال (CTS) یک عارضه ی شایع در مچ و کف دست هستش که می‌تونه حرکات دست رو مختل کنه. این سندرم به دلیل فشار به عصب ابتدای کف دست (عصب مدیان) ایجاد می‌شه. اما شما می‌تونید با ورزش با این عارضه مبارزه کنید، به طوری که انگشت‌ها رو به سمت بالا قلاب کنین و به سمت جلو، چپ، راست بکشونید.
 
 
می‌تونین حرکتی که در تصویر هست رو انجام بدین یا اینکه با دست مخالف، انگشتان دست دیگه رو در حالی که دست صاف و کشیده اس به طرف عقب کشش بدین.
 
۶ - در دسترس قرار دادن وسایل
 
خلاصه کلام این‌که، جمع و جور کنین میزکار شلوغتون رو :)
وقتی همه‌چی روی میز نامرتب و به‌ هم ریخته باشه، قطعا اینکه زمان بیشتری برای پیدا کردن مثلا یه منگنه، صرف می‌کنین. باید میزکارتون مرتب باشه تا از کشیدگی و پیچ خوردگی‌های عجیب غریب برای رسیدن به وسایل مورد نیاز خودداری کنین.
 
میزکار شلوغ
 
۷ - استراحت چشم
 
سلامت چشم، نکته بسیار مهمیه که باید بهش توجه داشته باشین. خیره شدن مداوم به صفحه مانیتور باعث میشه شما ناخودآگاه کمتر پلک بزنید و در دراز مدت همین مسئله، باعث خشکی و سوزش چشم میشه.
به همکار یا رفیق بغل دستیتون بسپارید هر ساعت یه بار، با زدن سقلمه‌ای دوستانه به پهلوی شما، ورزش چشم رو بهتون یادآوری کنه قبل از این‌که بیشتر ازین چشماتون داغون شه :)
 
دربین زمان کاری، استراحت مشخصی برای چشمتون در نظر بگیرین، طوری‌که با کف دست چشم‌هاتون رو به مدت 10الی 15 ثانیه بپوشونید.
برای جلوگیری از خستگی چشم، حرکات چرخشی را به مدت 5 دقیقه انجام بدین :
 
  •  به صورت مدور به اطراف نگاه کنید.
  • به سمت بالا و پایین نگاه کنید.
  • به سمت راست و چپ نگاه کنید.
  • انگشتتون رو روی نوک بینی قرار بدین و از صورتتون دور و نزدیک کنید و دور شدنش رو با چشم دنبال کنید.
 
۸ - ایجاد وقفه‌های منظم، حین کار
 

برای مدت طولانی در یک وضعیت نشینید. هر زمان که می‌تونید حالت نشستن رو تغییر بدین. وقفه‌های کوتاه اما مکرر بهتر از استراحت‌های بلندمدت اما کم تعداده. با این کار، ماهیچه‌هاتون امکان استراحت پیدا می‌کنن.

شما می‌تونین برای انجام چند حرکت کششی از جای خودتون بلند بشین و این تمرین رو هر 20 دقیقه انجام بدین.

 

در نظر داشته باشین که، عادت‌های نشستن خیلی تاثیرگذار هستن. تا وقتی که عادت‌های اشتباه نشستن همراه شما باشن، استفاده از صندلی‌های استاندارد هم، فایده چندانی نخواهد داشت.

 

 

درست ننشستن همچنین باعث افتادگی شانه و درد در این ناحیه میشه و در درازمدت در نحوه راه رفتن شما هم تاثیر خواهد داشت. اگر درست ننشینید، دچار نفس تنگی هم خواهید شد. از اون جایی که شما مدام سرتون خم هست و در این حالت به شش‌هاتون هوای کافی نمی‌رسه...

 
منتظر انتشار مطالب بعدی باشید...
 

نظرات  (۱)

مطلب خیلی مفید و کاملی بود.
پاسخ:
خوشحالم که نظرتون رو جلب کرد🌼

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی